Thursday 28 November 2013

Redha Allah adalah beserta Redha Ibu .


Untuk mendapat keredhaan ibu kita . Langkah pertama adalah utk memaklumkan kpd ibu tentang impian kita dan memohon redhanya.

Sukar melakukannya ? Percayalah, jika niat kita kerana ALLAH SWT, pasti dimudahkan . Sekarang bertanyalah pd diri sendiri (khusus untuk yg tinggal berjauhan dgn ibu), bilakah kali terakhir kita bertanyakan khabar ibu kita ?

Ini adalah cadangan drpd seorang hamba Allah yg kasih akan ibunya .

"Assalamualaikum ,

Ini sekadar cadangan. Apa kata kalau kita cuba utk menelefon ibu kita setiap hari ? Ya, mungkin susah utk dilakukan, kerana tidak biasa, dan mungkin tidak tahu apa yg harus dibualkan . Tapi percayalaha cakap saya, hati ibu kita pasti berbunga bunga setiap kali kita menelefon . Senang-senang kita dapat pahala hanya dgn bertanyakan khabar ibu kita .

Saya menelefon ibu saya tiga kali sehari; sekali pada waktu pagi, sekali pada waktu tengah hari, dan sekali lagi sebelum tidur . Kadang-kadang tidak sampai 5 minit pun, cukup sekadar hanya bertanya, " Ibu sudah makan ? Semuanya okey ? " . Pada akhir perbualan pasti saya tidak tidak tinggal mengatakan ini " Love you ibu " Dan ibu pun akan menjawab, " I always love you my baby. " Saya dapat merasakan kehangatan kasih ibu dan rindunya dia pada saya daripada suara yg saya dgr di corong telefon.

Kenapa saya telefon ibu saya setiap hari ? Sebab saya tidak tahu sampai bila saya boleh mendengar suaranya . Mungkin esok ibu akan pergi menemui Yang Esa, atau mungkin esok ajal saya tiba . Saya kira, jika itu terjadi, saya tidak akan terkilan kerana dapat mendengar suara ibu, dan menyakan saya sayang padanya setiap hari."

Nah ! JIka mahu impian mudah tercapai, lakukan langkah tersebut . Dapatkan redha orang tua kita. Mohon doanya dan lihatlah bagaimana rezeki kita menjadi mudah . Mudah semudah mudahnya !

Fikirkan apa yg boleh dilakukan untuk menggembirakan hati orang tua kita, khususnya hati ibu.

Benar, ibu tidak mengharapkan sumbangan kewangan kita. Namun apabila ibu kita memang bukan orang yg berduit, apa salahnya menyumbang setiap bulan ?

"Tapi saya sendiri pun tidak cukup duit," barangkali ada yg berbisik begitu. Nah, jika itu keadaannya lebih perlu lagi menyumbang kpd ibu . MEMBERI ITU MELUASKAN LAGI REZEKI !

Boleh dimulakan dgn kecil-kecil dahulu . Bagaimana jika diam-diam kita bayarkan bil elektrik dan bil air ibu ? Bagaimana jika diam-diam tambah nilai kredit telefon bimbit ibu ? Hal ini boleh dilakukan senyap-senyap secara talian .

SESUNGGUHNYA REDHA ALLAH SWT BERSAMA REDHA IBU !

No comments:

Post a Comment