Sunday 11 May 2014

Aiman Sayang Umi ♥♡♥





Assalamualaikum .


Sekadar Renungan Bersama .

" Umi "


Satu nama yang nampak ringkas tapi orangnya sangat berharga dlm hidup kita . ♥


Ketika kita masih bayi, ingat tak yg umi kita selalu mandikan kita . Walaupun kita ketika bayi sgt susah utk dimandikan . Dulu umi selalu panggil kita 'Baby, mari mandi meh . Busyuk doh baby bau ni"


Kita yg ketika itu masih bayi seolah2 faham apa yg umi kita cakap . Kita pun melarikan diri drpd umi . Tp dgn kasih syg umi kita, umi mengejar kita dgn penuh kasih sayang . Umi ambil kita dan mandikan kita . Gosokkan badan kita dgn sabun ' Baby Junior ' . Selepas siap umi kita lap2 kan badan kita sampai kering . Then umi pun baringkan kita utk pakaikan lampin kita . Kita dgn tergedik2 menunjukkan gembira . Umi kita dgn penuh kasih syg tanpa kira penat lelah pakaikan lampin kita . Pakaikan baju 'Spider Man, Barbie ' Kerana apa ? Kerana umi kita sgt sayangkan kita .


Lepas tu bila tiba masa makan, siapa yg selalu suapkan kita makanan ? Mestilah umi . Bila time kita baru boleh merangkak, kita merangkak rangkak drpd hujung rumah ke hujung rumah, tp umi kita setia mengekori kita sebab nak suapkan makanan kpd kita krn takut kitalapar . Hebatkan KASIH SAYANG SEORANG IBU ?


T A P I


Cuba muhasabah diri kita bersama sejenak, dapatkah kita bila umi kita dah tua dan kita semakin membesar, dapatkah kita jaga sepertimana umi kita jaga kita ? Dapatkah kita mandikan umi kita bila umi kita dah uzur sebagaiman umi kita mandikan kita ketika kecil dulu ? Dengan mengejar umi bila umi nak bermanja, dapatkah kita bersabar ? Ke ada yg di kalangan kita menengking kpd umi kita " Umi mari mandi nih ! Umi doh lah bau busuk " Sanggup kita menengkingnya begitu ??? Allahurabbi . Dan juga sanggup kita menghabiskan masa utk umi kita dan tatkala bila umi uzur, sangup tak kita tnggl kerjaya kita dan pergi jaga umi kita . Suapkan makanan kpd dia sebagaimana umi suapkan kita bila kita masih kecil dahulu . Hmm . Allahu .


Hmm . Tak pernah terfikirkah kita ? Bg anak lelaki yg sudah mempunyai isteri, tatkala kita bersama isteri kita dan umi kita pergi berjalan2 dgn kereta . Cuba fikir, anda yg memandu, tp siapa yg diberi keutamaan duduk di tepi kita ? Isteri kita ataupun umi kita ? Yang mana patut kita dahulukan ?? Allahurabbi . Ya Allah, tegurlah aku di saat aku alpa dan lalai


Umi, maafkan aiman jikalau selama aiman hidup 18 tahun ini ada menyakitkan hati umi ataupun membuatkan umi terasa hati . Umi, umilah ratu hati aiman selama lamanya .


Rasulullah bersabda

"Keredhaan Allah itu terletak pada keredhaan kedua ibu bapa kita, dan kemurkaan Allah itu terletak pd kemurkaan kedua ibu bapa kita ." Riwayat At-Tabbrani .

Assalamualaikum, harap entry ini dapat buka mata hati kita .



2 comments:

  1. Assalamualaikum aiman .. ana amat tersentuh hati baca entry enta kali ini .. tentang umi .. bila ana trfikir smula apa yg enta tulis .. ana rasa ana banyak menyakiti hati umi dalam sedar dan tak sedar .. smoga aiman mnjadi anak yang soleh dan mendapat keredhaan Allah .. in shaa Allah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam . Alhamdulillah .Sama2 kita muhasabah balik . InsyaAllah :)

      Delete