Saturday 20 December 2014

S A H A B A T

Bismillah. Hari ni ana nak kongsi kisah ana dengan sahabat ana.

Yang memang sangat rapat. 


Pagi yang sangat cerah.
 ........

Macam biasa la kan budak sekolah. Pelajar SMK.
Tiap2 hari bila pergi sekolah, akan ada topik utk dibahaskan.
Lagi-lagi kalau cikgu tu yang tak datang.

Fuhhh !

Memang meriah satu kelas berborak santai.

Dan bila tiba masa cikgu kami MC.
Kami pun akan duduk rapat-rapat sambil berborak.

Cakap tentang bola,
isu semasa,
hal agama,
dan macam-macam ah lagi.


Duk borak gelak sakan tu, 
ana terpandang sahabat ana yang sangat rapat dgn ana 
di belakang sedang bercakap dgn rakan sekelas perempuan.

Hmm.......

Ana terasa agak pelik dgn reaksi muka dan cara percakapan dia.
Jadi ana pun mula beralih drpd situ dan pi join dgn sahabat ana ni.

Ana pun mencelah.

" Best berborak nampak. Borak pasal apa ? "

Jelas terpandang di wajah sahabat ana tu wajah yg sangat serius.

Jadi ana pun tanya lah dia 

" Kenapa ni Hilaf ? *bukan nama sebenar

Dia tak jawab. Senyap je dgn mulut yang agak macam Donald Duck tu.

Jadi ana pun tanya rakan kelas ana yg perempuan tu.

Dia kata, 
"Hilaf ni degil tak nak berhenti buat benda tu, 
saya dah nasihat kat dia, tp dia tetap tak berhenti "

Ohh. Baru ana faham. 

* Rakan sekelas perempuan ana ni rapat dgn sahabat karib ana ni. Sangat rapat.

" Hilaf, sampai bila kau nak buat benda tu ? Tak serik lagi ke ? Cukup2 lah tu.
aku pun tak sanggup nak tngok sahabat baik aku buat benda tu. Tolong lah hilaf "

Hilaf terus berdiam diri.

" Kau tau tak, dah lah mak kau dah larang kau jangan buat benda tu,
tp kau tetap buat juga. "

* Tiba-tiba dia tersentak

!!!!!!!

" Kau ni kenapa tiba2 nak kaitkan mak aku pulak, 
tolong jangan kaitkan mak aku dalam hal ni "

Ana pun terus potong 

" Aku bukan apa, kau sahabat aku, bahkan sahabat baik aku.
Aku tak nak sahabat aku terus melakukan perkara yg boleh 
buat kau rosak. Kata nak masuk syurga bersama. "

Dia terus berdiam.

" Sungguh ni Hilaf, dulu sebelum kau terjebak dgn perkara ni, 
kau selalu lepak dgn aku,
keluar dgn aku,
futsal dgn aku,
naik motor skali dgn aku,
pergi kem skali dgn aku,
semuanya mesti kau dan aku. "

*Tahan sebak

" Aku masih ingt lagi dulu, tiap2 pagi bila nak pergi sekolah,
mesti kau akan text aku,

~ Aiman, ambil aku kat rumah, aku pergi dgn kau sekolah ~

Aku pun on je. Ye memang aku on sebab aku suka 
bila selalu dgn kau.
Sebab motor aku tu, memang seat belakang tu bila kosong,
aku terus teringatkan kau.
Sebab bila nak pi shopping ke,
nak pi lepak,
nak pi futsal,
mesti kau yang akan naik selalu.

Kita ni macam dah lebih drpd pasangan. 
Kita adalah sahabat seperti kura-kura dgn cangkerangnya.
 Tidak akan terpisah jua.

* Air mata mula menitis di waktu itu

Kini, kau dah tak macam dulu.
Kau dah tejebak dgn benda tu.

Saban hari kau telah melupakan aku.
Aku sedih. Aku sedih kau tau.
Tolong lah Hilaf, 

Berhenti lah buat benda tu.

* Hilaf terus tersentak bila nampak air mata aku keluar

" Aiman, kau menangis eh ? Kau menangis sebab aku eh ?

Ana terus potong

" Tolong lah. Aku rindu persahabatan kita yg dulu. 
Motor aku dah jadi macam motor kau.
Bila main futsal,
kau akan selalu dgn aku.
FRIENDWORK. "

* Air mata mengalir semakin laju

Tanpa ana sedari,
rupa-rupanya rakan kelas perempuan ana turut sebak 
dgn cerita ana tu. 
Dia juga turut menangis.

Tapi ana buat tak hirau. 

Hilaf berkata kat ana 

" Aiman, aku akan cuba yer. Aku janji aku cuba.
Tapi aku perlukan masa. Berikan aku masa yer.
Aku pun tak tahu kenapa aku terjebak dgn benda ni.
Aku pun rindukan persahabatan kita dulu.

AKU MINTA MAAF "

* Ana terus bangun dan pergi ke surau sekolah

Wudhu diambil.
Solat Dhuha didirikan.
Solat Hajat didirikan.

Bertujuan untuk memohon kpd Allah supaya bantu sahabat ana
untuk kuat dalam perubahannya. 

Allahu

" Assalamualaikum aiman "

Hilaf memberi salam.

" Jom aiman masuk kls, dah siap solat ? Cepat lah, aku tunggu ni. "

" Okey jap yer "

* Air mata disapu


" Janji dengan aku tau Hilaf. "

" Ya aku janji man "

* Saling melemparkan senyuman yang manis.


_____________________________________________________________

Itu lah serba sedikit bingkisan daripada ana.

Alhamdulillah sekarang Hilaf dah okey. 

Bersyukur kpd Allah.

Persahabatan kami semakin akrab walaupun masing-masing
sambung pengajian di tempat yang berlainan.

Sama-sama doakan Hilaf supaya istiqamah yer.



Uhibbuk Fillah ya Sahabat !!!



No comments:

Post a Comment